Terbaru/News

Phuket Andaman Halal Tourism 2017


Kali ini kita bersama dengan Tourism Authority of Thailand (TAT) dan media dari Malaysia untuk mempromosikan Phuket Andaman Halal Tourism 2017. 

Phuket Andaman Halal Tourism 2017 kali ini di sertai lebih ramai lagi media dan tour agent antarabangsa dari pelbagai negara bagi memperkenalkan dan mempromosikan Phuket Andaman Halal Tourism 2017. 

Pelbagai pameran mengenai produk halal dan aktiviti di jalankan bagi menarik lagi pelancongan ke Thailand. Di sini saya sertakan gambar-gambar dan video semasa misi famtrip ke Phuket, Thailand.

#phuket #Thailand #MuslimfriendlyThailand

Upacara pembukaan "Ekspo Halal Andaman Phuket 2017" bersama Timbalan Menteri Pelancongan dan Sukan - Dr Shawnee Thongroj yang dipengerusikan oleh Timbalan Gabenor Phuket - Encik Sanit Srivihok dan Pengerusi Jawatankuasa Islam Phuket - Maroj Thongyon bersama tetamu yang hadir.









Phuket Andaman Halal di kedua-dua bahagian, Organisasi Pentadbiran Provinsi Phuket telah bekerjasama dengan Jawatankuasa Islam Phuket, Pihak Berkuasa Pelancongan Thailand, Institut Halal Prince of Songkla University, Persekutuan Industri Pelancongan Thailand, Persatuan Perdagangan Halal Thailand-ASEAN dan Persatuan Perniagaan Pelancongan Phuket, pelbagai organisasi baik sektor awam dan swasta. Program ini termasuk mendapatkan perhatian dari usahawan perniagaan dan perkhidmatan pelancongan Halal baik pemimpin-pemimpin Islam asing dan tempatan, termasuk orang awam. 

Phuket komited untuk membangunkan potensi perniagaan Halal untuk pelancongan bagi menampung pelancong Muslim yang tiba di Phuket yang jumlahnya semakin meningkat pada masa kini dan mereka sedang bersiap-sedia untuk menyokong mempromosikan produk dan perkhidmatan Halal di Phuket. Mereka akan memperbaiki kedai dan perkhidmatan di bawah penyeliaan Jawatankuasa Islam Thailand mengikut "sokongan sains pensijilan agama" bagi manfaat rakyat Phuket serta negara secara keseluruhan.

Dr Shawnee Thongroj berkata," Makanan halal adalah keperluan bagi orang Islam untuk makan dan bukan Islam jika anda makan makanan halal, ia juga akan mendapat faedah yang sama. Pada masa ini makanan halal adalah satu perkara yang menarik minat masyarakat Thailand. Bukan hanya orang Islam Thai yang perlu makan makanan halal tetapi usahawan yang ingin menghasilkan makanan Halal untuk dijual kepada pengguna Islam di negara ini dan menghasilkan untuk eksport di pasaran dunia Muslim yang perlu diberi perhatian yang serius. 

Di samping itu, Thailand adalah pengeluar makanan utama di dunia. Pasaran dunia Islam mempunyai kira-kira 2,000 juta orang, jadi makanan Halal adalah saluran pemasaran yang penting. Thailand perlu memberi perhatian untuk meningkatkan bahagian pasarannya. 

Pengilang sendiri perlu memberi perhatian serius kepada mereka yang berkaitan agar perlu belajar dan berdasarkan pemahaman yang betul untuk mempersiapkan pengeluaran untuk membina asas yang kukuh untuk negara ini.

Dr. Shawnee seterusnya berkata, "Kerajaan semasa mempunyai dasar untuk mempromosikan industri makanan halal untuk eksport dan telah mengubah dasar itu menjadi serius amalan dari segi pembangunan bahan mentah, mempromosikan usahawan, mencari pasaran dan pembangunan mekanisme pensijilan Halal adalah kredibel dan diterima oleh pengguna di dalam dan di luar negara. 

Merupakan bahagian penting dalam mempromosikan ekonomi negara dan menjadi sebahagian daripada perjalanan ke Thailand selain mengalami tarikan pelancongan yang indah dan juga menyediakan makanan halal yang selamat dan Halal. Kita perlu mempercepat perhubungan awam, membina kepercayaan kepada organisasi Halal dan negara-negara Islam yang menerima piawaian halal di Thailand dan memahami cara hidup umat Islam Thai lebih khusus, khususnya untuk menyokong pelancong Islam dari pengembangan industri pelancongan semasa kemasukan ke dalam Komuniti Ekonomi ASEAN. Ini adalah komuniti yang telah memperoleh internet.

Terima kasih Info dari phuketcity.org sempenar seminar ini.




Explore Phuket, Thailand .
Saya sarankan anda untuk install app Thailand Muslim Friendly Destination ini untuk info-info dan offline maps me so senang nak jalan-jalan.


Semoga aktiviti sebegini di teruskan lagi bagi menggalakkan industri pelancongan halal di mana-mana negara yang menjadikan tarikan pelancong-pelancong. Semoga muslim friendy dapat membantu meningkatkan lagi ekonomi negara.






















Baca lagi :
5 tempat di Phuket yang anda harus lawati.

Apa anda tunggu lagi? Rancang perjalanan anda ke destinasi seterusnya. Segala maklumat tambahan Phuket Andaman Halal Tourism 2017  boleh ke website mereka.


Phuket Andaman Halal Tourism 2017

Tourism Authority of Thailand, Malaysia









19 comments:

  1. Walaupun Lokasi percutian ni terkenal dengan makanan halal. Thailand pun kekal buat promosi kan. Ruby kalau ke Thailand, senang makan di Krabi dan Phuket. Jalan pun senang. Nigh life pun best Pasar malam dia. Rindu lempeng. Hahaha

    ReplyDelete
  2. Wah Thailand buat promosi mengenalkan Phuket kepada pelancong.walaupun banyak makanan dan produk halal tetap juga mereka buat promosi utnuk menarik minat pelancong datang ke tempat mereka.belum ada rezeki sampai ke Phuket tapi berharap sangat dapat datang Phuket dengan family.Beejalan tempat orang ni seronokkan

    ReplyDelete
  3. Lama sangat akak tak ke Phuket. Akak suka makan roti pisang bila jejak kaki ke sana. Jangan lupa singgah di perkampungan keluarga mahsuri sana

    ReplyDelete
  4. Suka ke Thailand selain banyak tempat menarik, senang nak dapat makanan halal..ala...SA ni penting bab makan je kan..hahahha...belum habis lagi terjah Thailand...Phuket masih dalam wishlist..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah ada nya camni , supaya boleh meyakinkan lagi pelancongan dikalangan umat Islam tanpa rasa ragu2. Sekaligus boleh membantu ekonomi dengan pendapatan yang lebih ke arah baik dan halal.

    ReplyDelete
  6. Kat Thailand memang tak susah nak dapatkan makanan halal kan...Lagipun selera makan kita kat malaysia ni tak jauh beza pun dengan dorang. Untuk kita yang beragama islam ni memang suka la bila travel ke mana-mana tanpa perlu risaukan kat mana nak cari makanan halal

    ReplyDelete
  7. wah, huda take note, nak pergi thailand sebaik-baiknya bulan 8. Memang terbaik sebab bulan 8 bulan kelahiran huda. boleh la planning birthday trip ke phuket tahun ni

    ReplyDelete
  8. setuju sgt. pelancongan halal di seluruh dunia.
    in shaa Allah aida ke hatyai april nanti. lom confirm trip.
    2nd time la tu kalau jadik. suka makan-makan nyer.
    and tempat yg kami gi ari tu, 1st time, memang halal. and sedap la hai.
    especially tomyam.

    ReplyDelete
  9. Tak pernah lagi ke Thailand. Tapi banyak baca pasal travel ke Thailand. Baguslah bila dah ada perlancongan halal macam ni. Memudahkan lagi kita yang muslim ni untuk travel.

    ReplyDelete
  10. This will be very useful for those who need halal food. Last time I went Kesian my colleagues susah nak dapat makanan halal.

    ReplyDelete
  11. Phuket tak sampai lagi. Insyaallah tahun ni. Tapi Thailand mudah nak cari makanan halal. Tak payah risau.

    ReplyDelete
  12. Kat malaysia ni klu ada pesta thai mmg sy akan cuba pg. Sbb utama dia food mmg sedao2 dan bervariadi

    ReplyDelete
  13. Belum berkesempatan masuk ke thailand... Baca review kawan-kawan ke sana macam best je..macam nak pergi jugak.. cuma takde rezeki lagi nak bawa handbeg banyak..

    Bagus industri perlancongan halal ni bantu meningkatkan ekonomi negara..

    ReplyDelete
  14. Walaupun Thailand senang nak dapat makanan halal tapi still mereka buat promosi mcm ni kan...bagus bagus so tak lah pengunjung muslim yg baru nak dtg risau nak memikir pasal makanan halal...sb dulu kalau sebut Thailand ramai yg risau takut tak byk makanan halal

    ReplyDelete
  15. Seronoknya dapat join trip macam ni. Pernah ke Thailand tapi tak sampai lagi tempat ni. Rasanya kalau ke Thailand, agak mudah juga dapatkan makanan Halal. At least ada dari yang takada langsung. Baguslah ada promosi sebegini untuk industri pelancongan Halal.

    ReplyDelete
  16. pelancongan halal ni memang memudahkan muslim untuk travel, makanan dan minuman terjaga, tak perlu risau lagi bab ini

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah. Bguslah klau mereka sedar akn kepentingan industri halal. Latipon ramai rkyat mlaysia beragama islam ke phuket untuk bercuti setiap thun. Ni memng bgus. Lepas ni ke sna mudh nak cri maknn halal. Btw nice article bro

    ReplyDelete
  18. Jauhnya sampai ke Phuket Bro. Sekarang ni mana-mana nak travel yang penting ada makanan halal. Baguslah lepas ni lebih mudah nak dapatkan makanan halal

    ReplyDelete
  19. Senang ada apps macam ni utk check status halal tu. Tapi rasanya, tak susah untuk jumpa kedai halal di Thailand. Cuma nak kena pastika ianya betul betul halal atau tidak jer

    ReplyDelete

I want you to know how much I value your support.

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH Nadin Amizah , penyanyi dan penulis lagu yang semakin popular dengan lagu penuh emosi kepada...