Terbaru/News

Taman Eko Rimba Kanching Waterfalls, Templer Park, Rawang, Selangor.

Taman Eko Rimba Kanching Waterfalls, Templer Park, Rawang, Selangor.

Tourism Selangor Tourism Selangor mengadakan Majlis PelancaranKempen Cabutan Bertuah Clean dan Green di Taman Eko Rimba Kanching, Rawang. Turut serta adalah Firefly Firefly Airlines dan Institut Kraf Negara. Institut Kraf Negara (IKN)

Majlis turut dimeriahkan dengan kehadiran Yang Berhormat Datuk Abdul Rashid B. Asari, Pengerusi Jawatankuasa Tetap (EXCO) Kebudayaan, Pelancongan, Peradaban Melayu dan Warisan.



Kempen 'clean and green' adalah rancangan inisiatif untuk membersihkan tempat-tempat perlancongan yang dianjurkan oleh Tourism Selangor dengan kerjasama dengan Firefly Sdn Bhd sebagai penaja utama dengan badan-badan kerajaan dan swasta yang lain.




Tourism Selangor memperkenalkan program sukarela kepada komuniti yang dikenali sebagai kempen "clean and green" dengan konsep cabutan bertuah. Dengan kempen ini, diharapkan dapat meningkatkan semangat menghargai keindahan dan kebersihan sumber alam di tempat-tempat perlancongan .




Statistik pelancongan menunjukkan jumlah pengunjung yang menggalakkan sehingga 95, 311, pada tahun 2017 Kempen ini akan berlangsung selama satu tahun bermula dari Mac 2018 hingga Februari 2019.

 Di samping itu, Cabutan bertuah akan dilakukan empat kali dalam satu tahun. Penerangan program menjelaskan bahawa setiap pelawat mesti mengumpulkan semua jenis sampah. Pengumpulan sampah sarap akan diletakkan di kawasan yang ditentukan oleh pihak berkuasa Pemantauan dan pengurusan pembersihan perlu dikekalkan dengan baik dan sistematik untuk memastikan flora dan fauna yang terpelihara. 




Sistem eko-pelancongan akan diurus dengan baik,
kata Pengurus Besar Pelancongan Selangor, Pn. Noorul Ashikin Mohd Din. Firefly berbangga mempunyai peluang untuk bekerjasama dengan Tourism Selangor dalam usaha untuk menekankan penjagaan dan kecintaan kepada alam sekitar selain mengekalkannya persekitaran dan tempat-tempat pelancongan di Selangor terutamanya bagi pelawat yang sering terbang ke Selangor melalui Subang.



kempen The Clean and Green "
yang diadakan buat kali pertama di Taman Kaching Eco-Forest (TERK) yang menjadi destinasi pelancongan utama di Selangor. Pada asasnya, TERK terus menjadi pilihan di kalangan penduduk tempatan dan pelancong antarabangsa.




Kewujudan kempen ini memberi inspirasi dan motivasi kepada masyarakat mengenai kepentingan pengurusan sampah dan pada masa yang sama meningkatkan imej negara di seluruh dunia dan terus membuat pelancongan di Selangor menjadi destinasi pelancongan bersih yang setanding dengan negara maju seperti Eropah dan negara-negara membangun yang lain.

















Majlis penyampaian sijil-sijil penghargaan 
kepada wakil-wakil yang turut sama dalam majlis ini.

Kempen ini juga disokong oleh 
Majlis Perbandaran Selayang, Majlis Daerah Kuala Selangor, Menteri Besar Selangor Incorporated (MBI), Bangi Wonderland, RHR Hotel Selayang, RHR Hotel Bangi, Sunway Lagoon, SkyTrex Shah Alam, Ladang di The Commonweal Forest Park & Minnature USJ, Eazy Nest Sdn Bhd, Safa Trading, Gim Climbing Camp5 dan Cariton Holiday Hotel sebagai penaja dan rakan kongsi untuk sesi cabutan bertuah.





No comments

I want you to know how much I value your support.

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH Nadin Amizah , penyanyi dan penulis lagu yang semakin popular dengan lagu penuh emosi kepada...