Terbaru/News

TAMAN TAMADUN ISLAM | TERENGGANU

Pengembaraan kami ke Negeri Terengganu bersama Travelogue Malaysia adalah bagi menjelajah destinasi percutian menarik yang membawa kami ke Taman Tamadun Islam, Terengganu. Peluang yang ada ini kami kongsikan bersama anda dengan meneroka tempat-tempat menarik yang boleh anda lawati. 

Jika anda tiba ke Negeri Terengganu yang kaya dengan budaya dan makanannya pasti anda teringin menikmati pulau-pulau cantik di Terengganu.

Taman Tamadun Islam, Terengganu menjadi pilihan kami kerana ia adalah berdekatan dengan Kuala Terengganu. Terdapat ikon unik di sana iaitu Masjid Terengganu yang tersergam indah.








Suasana sekitar Taman tamadun Islam yang menjadi tarikan para pengujung bagi mengenali lagi masjid-masjid dan monumen di seluruh dunia. Terdapat 22 monumen dari 21 negara dari seluruh dunia di seluruh benua Asia, Eropah dan Afrika. 



Terdapat dua monumen yang berasal dari negara yang sama; Masjid Al-Haram dan Masjid Nabawi. Semua monumen, berskala antara 1: 1.7 hingga 1:22 berbanding dengan saiz asal, adalah mercu tanda penting yang menandakan kedatangan, pembangunan dan kemuliaan Islam di negara-negara tertentu. Bahan-bahan yang digunakan untuk membina semua monumen dihasilkan secara tempatan.













Pengunjung juga akan dapat mengetahui sejarah monumen tersebut. Selari dengan konsep ini, pelawat akan dapat melihat struktur yang dibina berabad-abad yang lalu tanpa menggunakan sebarang teknologi moden. Tugu-tugu adalah lambang tamadun manusia dan masih ada hingga hari ini, yang membuktikan kehebatan reka bentuk seni bina di masa lalu.









Semua maklumat tentang monumen dijelaskan dalam tiga bahasa - Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab. Ini adalah untuk memberi maklumat kepada pelawat yang datang dari seluruh dunia. Selain daripada memberikan pemandangan keindahan unsur-unsur seni bina dalam monumen, taman ini juga menyediakan aktiviti interaktif dalam lima monumen yang dipilih. Monumen interaktif yang terdapat di taman adalah:

• Masjid Negara, Kuala Lumpur, Malaysia.
• Taj Mahal, Agra, India.
• Qubbah As-Sakhrah, Palestin.
• Masjidil Haram, Mekah, Arab Saudi.
• Kubu Al-Hambra, Granada, Sepanyol.

Monumen interaktif menyediakan unsur-unsur sejarah di mana ia dibentangkan dalam bentuk paparan video, permainan pendidikan dalam bentuk kuiz interaktif dan memburu harta karun, gambar dan artifak. Maklumat yang terdapat dalam monumen interaktif adalah sejarah, budaya, kepribadian, seni bina, fakta negara dan ulama yang berkaitan dengan monumen tertentu. Sesetengah maklumat dibentangkan secara interaktif seperti dalam bentuk paparan video. Semua maklumat ini penting dalam memahami monumen dan mengapa mereka dianggap sebagai landmark penting Islam.



Untuk informasi lanjut anda boleh mengunjungi website

No comments

I want you to know how much I value your support.

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH Nadin Amizah , penyanyi dan penulis lagu yang semakin popular dengan lagu penuh emosi kepada...