Terbaru/News

Kesedaran Dan Pembelajaran Bahasa Isyarat di Starbucks Signing Store

Starbucks, dengan kerjasama komuniti Interpreter untuk Orang Pekak (SID), telah membangunkan Program Komuniti Outreach untuk meningkatkan ilmu dan mesra pelanggan melalui satu siri bengkel percuma yang diadakan sepanjang tahun di Starbucks Bangsar Village II. 

Starbucks Malaysia mula membuka Starbucks Signing Store pertama di Dunia di Bangsar Village II pada tahun 2017 dan telah mendapat sambutan menggalakkan dan mesej sokongan dari seluruh dunia. Starbucks Signing Store didedikasikan untuk meningkatkan kesedaran mengenai penggunaan orang pekak dan meraikan sumbangan para pekerja Orang Pekak dan orang kurang upaya. Kedai ini menunjukkan komitmen Starbucks untuk membina sebuah syarikat di mana semua orang dialu-alukan bersama.




Ketika ini terdapat tiga jenis bengkel dalam program iaitu bengkel Pengembangan individu dan profesional, Program ini memberikan kesedaran dan meningkatkan keupayan semangat kepada mereka. Semua bengkel ini bertujuan memberi manfaat kepada 840 orang di Malaysia setiap tahun.





Bengkel-bengkel ini berharap dapat membantu komuniti Orang Pekak mengembangkan kemahiran individu mereka untuk menyiapkan mereka untuk memasuki arena pekerjaan dan juga menyediakan kelas bahasa yang percuma untuk orang ramai supaya pelanggan dapat belajar untuk berkomunikasi dengan orang pekak dan memahami budaya orang pekak. Kelas bahasa isyarat, atau Bengkel bahasa isyarat, diadakan enam kali setiap suku tahun dengan bengkel yang berbaru diadakan pada hari Sabtu, 22 September dan Sabtu, 29 September. Sukatan pelajaran dalam bengkel ini termasuk bahasa isyarat biasa seperti ekspresi setiap hari, perkataan tindakan, komunikasi, makanan dan minuman, dan banyak lagi.






Bahan pembelajaran yang di sediakan bagi memastikan para peserta senang memahami baha isyarat yang mudah untuk di pelajari.








Sebagai tambahan kepada Bengkel Bahasa Isyarat, terdapat juga Pembperkasakan dan kesedaran awam untuk Bengkel Belia yang melibatkan belia dari sekolah dan institusi pekak mengenai penjimatan dan tips kewangan, termasuk topik yang berkaitan dengan cybercrime, perancangan dan SAVEME 999 Deaf. 



Sementara itu, Bengkel Pembangunan individu dan profesional membantu komuniti pekak mengembangkan kemahiran peribadi, seperti etika kerja, kerja berpasukan dan kerjaya termasuk menulis profesional, dan pembangunan web, antara lain, untuk membantu masyarakat pekak mempersiapkan diri untuk ke arena pekerjaan.



Para peserta media dan blogger di beri peluang untuk  mengambil pesanan dan berkomunikasi dalam bahasa isyarat yang di pelajari.




Segala maklumat dan detail yang boleh anda dapati jika berkunjung ke sini.





Anda boleh kunjungi kedai Starbuck untuk cuba menggunakan bahasa isyarat dan mungkin sebagai pengalaman baru kepada anda.

Starbucks Signing Store, 
Tingkat 2, Bangsar Village II,
No. 2, Jalan Telawi Satu, Bangsar Baru,
59100 Kuala Lumpur.

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman 
web Starbucks Malaysia :




No comments

I want you to know how much I value your support.

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH Nadin Amizah , penyanyi dan penulis lagu yang semakin popular dengan lagu penuh emosi kepada...