Terbaru/News

YB DATUK SERI SAIFUDDIN NASUTION MENGELOLAKKAN SKIM PERANTISAN KEMAHIRAN BARU YANG DAPAT MENINGKATKAN KEMAHIRAN PEKERJA MUDA MALAYSIA MELALUI KERJASAMA ANTARABANGSA AIMSMET & ICM, UK

YB DATUK SERI SAIFUDDIN NASUTION MENGELOLAKKAN SKIM PERANTISAN KEMAHIRAN BARU YANG DAPAT MENINGKATKAN KEMAHIRAN PEKERJA MUDA MALAYSIA MELALUI KERJASAMA ANTARABANGSA AIMSMET & ICM, UK

AIMSMET GLOBAL di bawah Kumpulan AIMSMET yang bekerjasama dengan Institut Pengurusan Perdagangan (ICM), United Kingdom melancarkan "Earn while you Learn" - Program Penajaan Industri (ISP) ke Skim Perantisan Kemahiran untuk Masa Depan Berkemahiran Malaysia. Program ini telah dikelolakan oleh YB Datuk Seri Saifuddin Nasution Bin Ismail, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).




Pengerusi Kumpulan AIMSMET, Profesor Dato’ Dr Jayles Yeoh, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Pengurusan Komersial, Encik Adair Ford dan Ketua Pegawai Eksekutif Perkhidmatan Gaya Hidup AIMSMET, Cik Alice Hoang telah membuat satu lawatan rasmi ke pejabat Menteri dan pengesahan itu dimeteraikan menerusi tandatangan plak oleh Menteri dan Ketua Pegawai Eksekutif ICM, UK. Matlamat utama program ini adalah untuk menarik golongan muda Malaysia, tanpa mengira pengalaman mereka, ke dalam alam pekerjaan dan mempersiapkan mereka dengan kemahiran dan pengalaman yang bersesuaian di bawah program ICM.




Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa kerajaan akan menekankan pendidikan dan latihan teknikal serta vokasional (TVET) di bawah Visi Kemakmuran Bersama dalam usaha meningkatkan peluang pekerjaan khususnya kepada rakyat menerusi kecekapan skill kemahiran. Tun Dr Mahathir menyebut bahawa TVET memainkan peranan penting dalam meningkatkan kemahiran pekerja dan latihan itu harus dibuat terlebih dahulu. 




Visi Kemakmuran Yang Dikongsi akan merangkumi Rancangan Malaysia ke-12 dan ke-13, yang meliputi 10 tahun bermula tahun 2021 hingga 2031. Oleh itu, pelancaran ISP untuk Skim Perantisan Kemahiran bersama AIMSMET LIFESTYLE SERVICE sebagai perintis adalah program yang tepat pada masanya selaras kempen kerajaan dalam mengurangkan kadar pengangguran di Malaysia dan meningkatkan kecekapan mahir di kalangan belia untuk bergerak ke arah ekonomi digital. Jawatankuasa Pemantauan Kemahiran Kritikal (CSC) mengenal pasti bahawa dua pekerjaan yang berada di tahap kritikal kini mempunyai kekurangan tenaga kerja adalah pekerjaan di dalam bidang perkhidmatan dan jualan.



Antara sebabnya ialah kurang fasih berbahasa Inggeris, kurang kemahiran komunikasi, kurang skill serta kemahiran perkhidmatan pelanggan dan kurang dari segi keupayaan pembahagian tugas. Oleh itu sektor runcit, terutamanya di dalam bidang penyediaan makanan memerlukan penyelesaian segera untuk melatih rakyat Malaysia, terutama lepasan sekolah, untuk mengisi jurang ini.

Sejak pengenalan awal Program Penajaan Industri pada September 2017 dengan ACT Hubs Sdn Bhd pada tahun 2018, AIMSMET mempunyai lebih daripada 30 industri daripada bidang penyediaan Makanan & Minuman hingga ke bidang Ekonomi Digital kepada Perkhidmatan Pelanggan seperti Syarikat Kopi Starbucks, McDonald's(Gerbang Alaf Restoran), Marrybrown, Only World Group (OWG), Watsons dan banyak lagi. Mereka juga telah menaja lebih daripada 80 pelajar lepasan sekolah dan graduan dalam program ICM. Melalui pergerakan ini, kemahiran, minat dan sumbangan setiap individu akan memacu pembangunan modal insan di setiap organisasi ke arah penguasaan kemahiran maju dan pembelajaran sepanjang hayat. Semasa mesyuarat itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), YB Datuk Seri Saifuddin Nasution Bin Ismail berkata,
"Bagi menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju, modal insan Malaysia perlu dibangunkan dengan program seperti AIMSMET: Program Penajaan Industri. Sebagai kerajaan, kami komited untuk mengurangkan jurang perbezaan pendapatan bagi mereka yang tinggal di kawasan luar bandar. Kami telah menggunakan semangat kemakmuran bersama dalam Belanjawan 2020 dan telah memberi keutamaan sektor seperti TVET dan latihan kemahiran. Walaupun Malaysia telah mencapai kemajuan besar dalam pembangunan modal insan sejak kemerdekaan, masih banyak yang perlu dilakukan sebelum mencapai matlamat kita sebagai negara kompetitif pada skala global. "

Bersempena dengan pelancaran "Earn while you Learn" - Program Penajaan Industri, perbincangan panel diadakan mengenai topik, "Peralihan Paradigma dalam Pendidikan & Latihan - Model Perintis Mahir". Seramai lebih 200 pelajar universiti, pendidik dan mereka yang bergiat aktif di dalam industri hadir untuk memperoleh pengetahuan dan pandangan industri. Antara ahli panel yang hadir ialah Dato' Sri Michael Kang, Presiden SME Malaysia, Datuk Dr Chef Wan, Chef Selebriti, Datin Winnie Loo, Pengasas A Cut Above, Dr Janson Ang, Pengasas The Giving Bank Organization dan Encik Adair Ford, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Pengurusan Komersil, UK. Turut hadir ialah Prof. Dato' Dr Jayles Yeoh, Pengerusi Kumpulan AIMSMET juga merupakan selaku moderator ketika sidang forum berkenaan.

Menurut Prof. Dato' Dr Jayles Yeoh, Pengerusi AIMSMET Group,

"Tujuan Program Penajaan Industri ini adalah untuk mengurangkan jurang perbezaan dan mempercepatkan proses pengeluaran pekerja yang berpengetahuan di dalam sektor swasta. AIMSMET bercita-cita tinggi untuk merevolusikan pemikiran akademik dengan memperkenalkan pendidikan kehidupan sebenar. Dengan sokongan berterusan daripada pihak kerajaan dan sektorswasta, cita-cita untuk menjadikan Malaysia sebagai peneraju global dalam menyediakan Pekerja Pengetahuan Berkualiti Tinggi untuk pelbagai industri dapat direalisasikan. Akhirnya kami berharap dapat melihat perkembangan positif terutama dari sektor ekonomi kerana kami dapat menyediakan pekerja pengetahuan mahir untuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara ini. "




Turut hadir pada majlis itu ialah Tiffany Lim, Pengasas ACT Hubs, yang bekerja rapat dengan AIMSMET untuk berhubung dengan Rakan Industri dan untuk merekrut pelajar lepasan sekolah bagi program tersebut. Kedua-dua AIMSMET & ACT menyampaikan cek sebanyak RM20,000 untuk menyokong Yayasan Food Bank Malaysia pada majlis tersebut. Hadir untuk menerima cek itu ialah Encik Abdul Wahab Long, Ketua Pegawai Eksekutif Food Bank Malaysia.



No comments

I want you to know how much I value your support.

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH Nadin Amizah , penyanyi dan penulis lagu yang semakin popular dengan lagu penuh emosi kepada...