Terbaru/News

Japan External Trade Organization (JETRO) Mempamerkan Produk Halal di Japan Pavilion FHM 2019

Japan External Trade Organization (JETRO).
Japan Pavilion in Malaysia's Largest International Food Trade Show FHM 2019.



Bagi mempromosikan daging wagyu, makanan laut, minuman dan makanan halal produk yang semakin meningkat dan popular di Malaysia. Japan External Trade Organization (JETRO) membuka Japan Pavilion FHM 2019 pameran /showcase antarabangsa terbesar setiap dua tahun di Kuala Lumpur, Malaysia.


Sebanyak 34 Syarikat/pertubuhan mempamerkan dan mempromosikan daging wagyu, makanan laut, minuman dan produk makanan halal  kali ke 4 sejak mula-mula kali dipamerkan dari tahun 2013.




Sijil Halal bagi setiap makanan mesra muslim juga di pamerkan tanpa alkohol dan bahan yang tidak halal lebih kurang dari 28 buah syarikat. Antara 28 syarikat yang mempamerkan produk yang disahkan halal seperti teh, produk bijan diproses, perasa yuzu dan lain-lain, serta makanan yang mesra-Muslim seperti sosej ikan, mi segera dan sebagainya yang tidak menggunakan bahan alkohol dan tidak halal.


"Japan Halal Showcase" ditubuhkan di Japan Pavilion buat kali pertama. Lebih daripada 40 item dari 20 syarikat akan dipaparkan di sana sebagai inisiatif untuk terus mempromosikan makanan halal Jepun dan makanan halal kepada pembeli Malaysia. Ini adalah untuk menggalakkan permintaan makanan Japan di Malaysia





Nilai eksport pertanian, pertanian, perikanan dan produk makanan dari Jepun ke Malaysia mencapai nilai tertinggi sepanjang 8.6 bilion yen (menduduki tempat ke-13 di dunia), peningkatan ketara sebanyak 12.8% berbanding tahun sebelumnya.


Salah satu faktor utama ialah Pendapatan Negara Kasar (GNI) per kapita Malaysia adalah lebih tinggi daripada Thailand, Indonesia, Vietnam dan sebagainya (GNI per kapita pada 2016 ialah S 9.850) menjadikannya pasaran yang menarik di mana pengguna perbelanjaan yang dijangka meningkat. Kerajaan Malaysia telah menetapkan matlamat untuk mencapai status negara maju menjelang 2025.



Di samping itu, jumlah pelawat dari Malaysia meningkat kepada kira-kira 470,000 pada tahun 2018, yang meningkat sebanyak 2.7 kali dari 2013 memandangkan rakyat Malaysia dibenarkan masuk ke Jepun tanpa visa sejak Julai 2013, pengunjung ini juga ingin menikmati rasa asli Jepun di negara mereka sendiri, dengan itu meningkatkan populariti makanan Jepun di Malaysia.





Mempamerkan banyak banyak produk bersijil halal, demo memasak dan memperlihatkan tema mesra Muslim. Sebelum ini, pengguna utama barangan makanan Jepun adalah orang Cina. Walau bagaimanapun, untuk meningkatkan eksport, adalah penting untuk memperluaskan jualan kepada permintaan halal (majoriti Muslim), yang mewakili 70% daripada jumlah penduduk.







Selain itu, JETRO akan menyediakan ruang untuk tukang masak profesional untuk melakukan demonstrasi memasak, pendekatan untuk memperkenalkan cara-cara menggunakan bahan-bahan tertentu di Jepun, dengan menggunakan barangan Jepun yang disediakan oleh peserta pameran seperti sos scallop, mentaiko (cod roe), plum masin dan seterusnya menyediakan makanan yang lazat mesra-Islam yang sesuai dengan citarasa rakyat Malaysia.

Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (JETRO) telah menganjurkan Pavilion Jepun sebagai sebahagian daripada "Program sokongan pengembangan eksport strategik" Kementerian Pertanian, Pertanian dan Perikanan Jepun.

Untuk maklumat lanjut layari
https://www.facebook.com/JetroKL
#Japan #Jetro #JapanExternalTradeOrganization
#Fhm2019 #Foodtradeshow #JapanPavilion #KLCC #JetroKL #MAFF

No comments

I want you to know how much I value your support.

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH

Konsert Sulung Selamat Ulang Tahun NADIN AMIZAH Nadin Amizah , penyanyi dan penulis lagu yang semakin popular dengan lagu penuh emosi kepada...